Aivopesua

img_8518Teksti on julkaistu JeppisWeekly-lehdessä 23.2.2017

Riittävän pitkien yöunien jälkeen mieli on kirkas, eikä (juuri) mikään vaikuta mahdottomalta. Fyysisiä ja henkisiä voimavaroja tuntuu olevan enemmän kuin levottomasti tai niukasti nukutun yön jälkeen.

Mutta miksi tarpeeksi pitkät yöunet niin usein tuntuvat olevan mahdottomuus? En kärsi unettomuudesta kuin satunnaisesti. Nukahdan säädyllisessä ajassa ja useimmiten unta riittää yli aamuyön tuntien, mutta silti kahdeksan tunnin toivottu skenaario toteutuu varsin harvoin.

Vajaaksi jääneen unisaldon huomaa koko valveillaoloajan. Aamulla ajatus käynnistyy nihkeästi, iltapäivällä työnteko takkuaa, alkuillasta tekisi mieli heittää pitkäkseen. Mutta jonkinlainen uupumuspiikki tulee kerta toisensa jälkeen ylitettyä iltayhdeksän paikkeilla ja puolenyön tienoilla väsymyksestä ei enää ole tietoakaan: jo kiinnostavat kirjat, lehdet ja Netflixin anti! Mobiililaitteiden sininen hämy pitää hereillä seuraavan vuorokauden puolelle ja huomispäivänä kierre käynnistyy herätyssignaalin soitosta.

img_9171Havahduin unenpuutteen haittoihin terveydenhoitajan rutiinikäynnillä, jossa kaikki laboratoriokokeet ja verenpaine todettiin mainioiksi. Toistaiseksi. Kuitenkin olo on viime aikoina ollut nuutunut ja pahimmillaan perin hidasjärkinen. Jaksaminen on koetuksella ja arki tuntuu aika ajoin ponnistelulta. Ammattilaisen ohje oli: muu on hallussa, mutta varmista d-vitamiinin saanti – ja opettele nukkumaan tarpeeksi.

Kyse ei ole vain siitä, että väsyneenä vatuloi, mokailee, tuhraa aikaa turhanpäiväiseen eikä pysty keskittymään olennaiseen. Kyse ei myöskään ole pelkästään työssä jaksamisesta, vaan niin oppimis- kuin fyysisen vastustuskyvynkin ylläpitämisestä.

Levon ja erityisesti unen merkityksestä on viime aikoina julkaistu kiihtyvässä määrin tutkimustuloksia. Kaikkia uneen liittyviä mekanismeja ei neurotiedekään tällä hetkellä pysty selittämään, mutta tutkijat ovat yhtä mieltä nukkumisen tärkeydestä. Uni vaikuttaa elämänlaatuun ja hyvinvointiin monella tavoin.img_8515

Helmikuun ajan käynnissä oleva kotimainen lepohaaste kannustaa kuromaan umpeen univajetta. Unen puute altistaa kakkostyypin diabetekselle, masennukselle, verenpainetaudille ja dementialle. Paitsi fyysinen hyvinvointi, myös muisti ja oppimiskyky edellyttävät unta. Itse asiassa uni onkin elinehto nimenomaan aivojen toiminnalle.

Kaikkein sympaattisin, vaikkei ehkä tieteellisin, kuvaus unen merkityksestä on se, jossa pienet siivoojahahmot pikkuruisine harjoineen putsaavat yön aikana aivoista kuona-aineita. Opitut asiat loksahtavat lokeroihinsa ja muistettavat detaljit löytävät asiayhteytensä, kun turha tavara on poissa. Näille ahkerille siistijöille yritän jatkossa luoda mahdollisimman hyvät työskentelyolosuhteet. Siivottu vintti pitää mielen kirkkaana!

Mainokset

Tietoja Löykkiön kirjasto. Löykkiö Library

Library nerd. Writer. Literature buff.
Kategoria(t): Ajattelu, Hyvinvointi Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s