Vuoden lopussa kiitos seisoo

img_8375Teksti on julkaistu JeppisWeekly-lehdessä 15.12.2016

Muistatko sen tunteen, kun viimeksi sait hyvää palvelua? Minusta tuntui seinäjokelaisen hotellin vastaanotossa viikko sitten siltä kuin sisäänkirjautumista hoitanut nuori ammattilainen olisi ollut olemassa juuri minua varten. Hän ei hätäillyt, ei vilkuillut taakseni muodostunutta jonoa kärsimättömänä, eikä huokaillut tai hermoillut, vaan hymyili ystävällisesti. Jonottajatkaan eivät suuremmin näyttäneet kärsivän, kun tunnelma tiskin edustalla pysyi rauhallisena.

Toisenlaisessakin tilanteessa olen ollut ja silloin asiakaspalvelijan tuskastunut kiirehtiminen tarttui kaikkiin läsnäolijoihin. Takana seisovat alkoivat pyöritellä silmiään, ääneen ihmeteltiin mikä moisessa rutiinissa niin kestää ja fiilis kiristyi silminnähden useita pykäliä muutamissa sekunneissa.

Edellämainittuja tilanteita ei erottanut muu kuin onnistuneessa versiossa henkilökunnan myönteinen palveluasenne ja levollinen olemus. Aikaa asian hoitamiseen ja jonottamiseen kului täsmälleen saman verran. Kaikki muu palvelutapahtumassa oli kuitenkin toisin: tunnelma, kohtaaminen ja mieleen jäänyt kokemus.

img_8380Kun palvelu on tavallista, odotettua, keskinkertaista laatua, siihen ei juuri kiinnitä huomiota. Kun odotukset ylittyvät, mieliala paranee ja tuntuu kuin ryhtikin hieman kohenisi: menipä tämä hyvin, kylläpä minut huomioitiin kauniisti. Silloin tulee ehkä jopa maininneeksi onnistuneesta asioinnista seuraavaksi tapaamalleen tuttavalle. Mutta ne pettymykset, niistä muistamme yleensä kertoa huomattavasti useammalle.

Meillä on aiempaa paremmat keinot antaa niin korjaavaa kuin kiittävääkin palautetta: on sähköpostit, chatit, sosiaalisen median kanavat. Niissä vähemmän onnistuneissa kohtaamisissa yritän hillitä itseni ja erityisen hyvän palvelun kohdalla puolestaan päästää itseni valloilleen. Henkilökohtaisen ja mikroskooppisen pienen Paranna Maailma Kohtaaminen Kerrallaan –projektini tavoitteena on antaa positiivista palautetta julkisesti aina kun se on mahdollista.

Vuoden lähetessä loppuaan tuntuukin sopivalta lähettää kiitoksia asiansa osaaville ammattilaisille. Kiitokset tämän vuoden tähtiasiakaspalvelijoilleni:

Mari Järvelä, aina kannustava, juuri oikeat vaihtoehdot kaikkiin tilanteisiin löytävä, asiansa osaava henkilökohtainen valmentaja, jota ilman krempat ja kolotukset olisivat saaneet keski-ikäisestä nykyistä huomattavasti tiukemman otteen. Siellä missä itse näen rajoituksia, Mari näkee mahdollisuuksia. Treenaamisesta tulee voimaannuttavaa niin mielelle kuin ruumiille.

Jeija Lindholm-Riska, planeetan aurinkoisin, taitavin ja innostavin ryhmätuntien vetäjä. Jeijan jumpasta Fitness Clubilta lähtee joka kerta piristyneenä, hyväntuulisena – ja hikisenä. Tunnin lopuksi tuntuu kuin joku olisi käärinyt ympärille pehmeän ja lämpöisen viltin.

Jari Leino, ammattitaitoinen, empaattinen ja kuunteleva urheiluhieroja, jonka käsittelyn jälkeen olo on joka kerta huojentunut: asiat eivät olekaan niin onnettomasti kuin ennakkoon kuvitteli. Samaa pätee osteopaatti Keijo Piippolaiseen, rautainen ammattilainen, jonka diagnooseihin voi luottaa.

img_8228Henkilökohtaista hyvinvointiani edistävät lisäksi säännöllisesti Patrik Vesterlund, Ellen Strömberg ja muu henkilökunta musiikkikahvila After Eightissä; he tekevät arkisesta kahvimukillisesta päivän kohokohdan ja ilahduttavat harmaimpinakin päivinä.

Kiitokset myös Ekmanin junabussien kuljettajille, jotka saavat aamuhorteessa liikkuvan työmatkalaisen hymyilemään jo ennen auringonnousua.

**************

Todellisuudessa kiitosten lista olisi tätäkin pitempi, mutta tilanpuutteessa johonkin on pakko laittaa piste: kiitos!

img_3453

Advertisements

Tietoja Löykkiön kirjasto. Löykkiö Library

Library nerd. Writer. Literature buff.
Kategoria(t): Hyvinvointi Avainsana(t): , , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s